Communicatie- ken de ander

Communicatiemodel Elsebeth

Ken je deze situatie? Je werkt bij een organisatie zonder grote communicatieafdeling en jouw leidinggevende wil graag aan de wereld laten weten wat jullie doen. Dus komt bij jou en je collega’s de taak te liggen af en toe wat te posten, om ‘de communicatie’ erbij te doen. Terwijl je agenda al vol is. Ik ken die situatie maar al te goed. Organisaties vragen mij regelmatig om hulp. 

Zo kom ik op plekken waar mensen bevlogen zijn over hun vak en graag iets positiefs willen bijdragen aan de wereld. Ik ontmoet mensen die niets liever doen dan hun enthousiasme van de daken schreeuwen. Toch gaat het juist daar bij de communicatie naar de buitenwereld vaak mis. Zij zien de schoonheid, het belang en de noodzaak van hun werk – waarom ziet niet iedereen dat? Dat komt omdat het best lastig is om iets dat voor jou zo vanzelfsprekend en waardevol is vanaf een afstandje te bekijken. En om te beseffen dat de ander het vanuit een heel ander perspectief ziet. 

Het model op de afbeelding maakte ik met een knipoog voor een team dat worstelde met communicatie. Herken je er bekende elementen in? Ik combineerde bestaande modellen met mijn eigen visie. 

Het allerbelangrijkste bij communicatie is dat je de ander bereikt. De ander moet zin hebben om naar je te luisteren en het gevoel krijgen dat jouw boodschap ook voor hem waardevol is. Net als in het persoonlijk leven begint goede communicatie met interesse in de ander. Mensen willen zich graag gezien voelen. Pak dat aan bij de basis. Begin met een analyse van jouw doelgroep. Wie zijn de mensen die je wilt bereiken? Wat drijft hen? Waar hopen ze op? Waar lopen ze tegenaan? Wat zijn hun belangen? En ga dan eens kijken naar wat je met elkaar deelt. Welke waarde, welk verlangen? Wat weten ze al? Maar ook, wat kunnen ze jou leren? Sta daar ook open voor. 

Communicatie is niet alleen zenden, maar luisteren, begrijpen en delen. Stel de juiste vragen, wees nieuwsgierig naar wat de ander drijft, en ontdek hoe jouw verhaal betekenis krijgt voor hen.