kunstles op school

Een mix van taal, erfgoed en beeld

Het multidisciplinaire aanbod van Elsebeeld bestaat uit een appetijtelijke dis van beeldende kunst, met een flinke snuf erfgoed, hier en daar op smaak gemaakt met woordkunst.

Achtergrond

Voor Gelderse en Brabantse scholen en instellingen heb ik kunstzinnige lessen en verschillende leerlijnen cultuureducatie ontwikkeld met een vakoverstijgende aanpak. In mijn portfolio zie je welke dat zijn.

vakoverstijgend

Het liefst combineer ik in mijn lessen verschillende disciplines, met een focus op beeldende kunst, taal en erfgoed.

De lessen beginnen met een pakkende introductie en instructie, dan gaan de leerlingen oriënteren, onderzoeken en uitvoeren. We sluiten af met een gezamenlijk reflectiemoment.

les op de Basisschool

Ik bied aan de basisschool verschillende workshops en lessenseries aan. Denk aan collage, druktechnieken, schilderen en keramiek. Deze activiteiten zijn geschikt voor alle groepen binnen de school, afgestemd op de specifieke bouw.

Creatieve vrijplaats

Daarnaast richt ik voor een dagdeel graag een creatieve vrijplaats in een lokaal op de school in, een atelier waarin leerlingen thema’s zoals identiteit, omgaan met verschillen, communicatie en vrijheid op een kunstzinnige manier kunnen verkennen.

op maat

Ik geloof in de kracht van maatwerk. Of leerlingen nu gezamenlijk aan een kunstwerk werken of individueel hun creativiteit verkennen, ik denk graag met je mee om het programma perfect af te stemmen op de wensen van jouw school.

Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

specificaties

  • Minimale afname is een dagdeel van 3 uur
  • Lessen zijn tussen 60 en 120 minuten
  • Schoolbreed project is mogelijk
  • Tarief: 70 euro per uur, exclusief materiaal en reiskosten

Wat is het spannend als je met de hand een print maakt! Het moment dat je het papier voorzichtig omhooghaalt nadat je jouw beeld op de drukvlak hebt geïnkt. Is het hele kleurvlak bedekt? Welke verrassende toevalstreffers zijn er ontstaan? Drukken heeft altijd iets magisch!

Op school richt ik een mini-drukkerij in. Afhankelijk van de groep ga ik aan de slag. Beginnen de kleuters met stempels maken en (patronen) stempelen, de wat oudere kinderen mogen (met begeleiding) al zelf de drukpers bedienen en maken kartondruk, een lino of een droge naald-druk. Ze maken monoprints of werken in oplage.

Vakoverstijgend

Verbinding met de tijdvakken is mogelijk (bijv. uitvinding drukpers) of met het maken van een schoolkrant. Overleg gerust! 

Lesdoelen

De leerlingen leren onder andere denken in spiegelbeeld en planmatig werken vanwege de opbouw van verschillende druklagen. Ze onderzoeken hoe je vorm en kleur in een compositie samenbrengt, wat het effect van overlapping is, en hoe kleur verandert als je het in verschillende druklagen aanbrengt.

Stempelen

Sjabloondruk (als Hendrik Werkman)

Tetraprint: kartondruk en droge naald

Linosnede

Keramiek is er in alle soorten en maten. Gebruiksgoed zoals servies maar ook sculpturen voor binnen of buiten.

Sporen uit het verleden

Archeologen vinden scherven van gebruiksvoorwerpen van onze voorouders en achterhalen zo meer over die mensen.

Kortom, werken met klei biedt allerlei mogelijkheden om onderwerpen te verkennen en het te verbinden met erfgoed.

Lessenserie

De techniek vraagt om meerdere lessen. Daarom bied ik de kennismaking met deze techniek alleen in een lessenserie aan met minimaal twee lessen. In de eerste les staat het vormen centraal, de tweede les gaan we schilderen en decoreren. In een eventuele derde les brengen we de objecten bij elkaar.

Lesdoelen

De leerlingen vertalen een creatief idee naar een driedimensionaal object, experimenteren met het materiaal en ervaren hoe de grondstof klei verandert nadat het is gedroogd en afgebakken. 

  • potten maken zoals onze voorouders dat deden (duimpotje, driepoten, rollentechniek)
  • bouw een (fantasie) buurt, dorp of stad met woningen van steen
  • stilleven in klei
  • aan de gevelsteen herken je de bewoner
  • printen op klei
  • tegels maken en beschilderen
  • et cetera

Sinds Picasso in de jaren twintig van de vorige eeuw ermee begon, is de collage als kunstvorm niet meer weg te denken. Kunstenaars gebruiken uitgeknipte of gescheurde stukken papier, geplakt op papier of schildersdoek. Met knipsels uit tijdschriften (tekst, foto’s, advertenties), delen van originele foto’s, prints, tekeningen scheppen ze een nieuw beeld.Verschillende verschijningsvormen ontstonden, zo knipte Matisse uit gekleurd papier organische vormen, voegde Man Ray foto’s samen in zijn compositie en vonden weer anderen in hun materiaal in tijdschriften, bijvoorbeeld Hannah Höch en Jos Houweling. 

Kortom, vele kunstenaars zijn de leerlingen voorgegaan!

Inspiratie

De workshop start met een korte presentatie van collagekunstenaars zoals Picasso en Jos Houweling. Dan gaan de leerlingen zelf lekker aan de slag. Uit papier en tijdschriften knippen en kopiëren ze beelden en maken hiervan een compositie. Aan het eind van de workshop bekijken en reflecteren de leerlingen elkaars werk.  

Lesdoelen

De leerlingen maken een compositie, leren hoe je ruimte op het platte vlak suggereert en combineren verschillende texturen. Ze ontwikkelen hun creativiteit, experimenteren met verschillende technieken en materialen en geven betekenis aan dat wat ze zien. Ze oefenen het scheuren, knippen en snijden (afhankelijk van de groep) en plakken.  

Tijdens deze workshop maken leerlingen een collage. Ze gebruiken een mix van technieken om tot nieuwe beelden te komen. 

In een fabel zijn dieren als mensen. De een is jaloers, de ander overmoedig, de dieren gebruiken trucjes om hun zin te krijgen. Soms lukt dat en soms ook niet. Welke trucjes heb jij wel eens gebruikt? In lesproject Fabels gaan leerlingen aan de slag met tekst en beeld. 

In een fabel worden typische menselijke eigenschappen en gedragingen luchtig en grappig getoond. Omdat het dieren zijn en geen mensen kunnen dingen aan de kaak gesteld worden.

Lesmodules

Voor dit multidisciplinaire project heb ik verschillende modules ontwikkeld: de leerlingen schrijven zelf een fabel, illustreren een fabel, maken dierenmaskers, stellen een boekje samen met de verzamelde fabels en illustraties. 

Een schoolbreed project is mogelijk. Overleg welke modules je wilt volgen. 

Lesdoelen

De leerlingen ontwikkelen hun creativiteit en leren kijken naar hun eigen gedrag en dat van anderen. Ze werken samen aan een boek, gaan met verschillende technieken aan de slag en leren hoe beeld de tekst kan versterken.

Willem Wilmink is een lesproject voor de middenbouw over één van Nederlands leukste schrijvers. Zijn ogenschijnlijk eenvoudige teksten staan bol van aanstekelijk taalplezier. Neem een duik in de soms absurde wereld van deze taalkunstenaar en ervaar hoe leuk het spelen met taal kan zijn.

Willem Wilmink schreef proza, gedichten, liedjes (voor kindertelevisieprogramma’s zoals de Stratemakeropzeeshow, JJ. de Bom, de film van Ome Willem, Sesamstraat en het Klokhuis). In dit project ga ik als vakdocent tekst & beeld samen met de leerlingen aan de slag met taal en illustratie. De leerlingen bundelen hun eigen teksten en illustraties in een boek.

De leerlingen duiken in het grappige en ontroerende werk van Willem Wilmink, kiezen hun favoriete gedichten/liedjes, maken een gedicht n.a.v. het werk, maken een illustratie bij hun eigen gedicht. Taalplezier staat voorop!

Het project is schoolbreed en modulair in te huren.

Van het beleven van taalkunst tot het grasduinen in je eigen verbeeldingswereld. Lezen, luisteren, kijken en vooral ook zelf maken, schrijven en illustreren.