Ontwikkeling onderwijs

Van taal en erfgoed naar techniek en aardrijkskunde. Projecten voor basisschool en voortgezet onderwijs. Verschillende klussen voor musea, scholen en instellingen.

adopteer een tijdvak

Met het project ‘Adopteer een tijdvak willen de samenwerkingspartners geschiedenislessen op basisscholen betekenisvoller maken door ze te verbinden met de lokale historie én met de leerling zelf. Persoonlijke onderzoeksvragen van de leerlingen spelen daarin een grote rol.

  • Doelgroep: groep 5/6 en groep 7/8
  • Voor: Rozet in Arnhem
  • Wat: De leerlingen leren via een verhalend ontwerp de middeleeuwen kennen.
  • Met wie: Rozet (Jillis Verbeek), Erfgoedcentrum (Sid Pubben), ’t Panorama en actrice /theaterdocent Sabine van Boven
  • Wanneer: 2019-2020


willem Wilmink

Willem Wilmink is een multi-disciplinair lesproject voor de middenbouw over één van Nederlandse leukste schrijvers. Zijn ogenschijnlijk eenvoudige teksten staan bol van aanstekelijk taalplezier. Leerlingen duiken in de soms absurde wereld van Wilmink en ervaren hoe leuk het spelen met taal kan zijn.

  • Met wie: vakdocenten taal, muziek, theater en beeldende vorming.
  • Waar: pilot in Arnhem en omgeving, uitrol Nederland
  • Doelgroep: middenbouw basisschool
  • Tot stand gekomen dankzij steun van Kunstbedrijf Arnhem
  • Wanneer: 2018
vo content


Stercollecties vo

  • Waar: Zutphen / Nederland
  • Voor wie: Scala Media / Studio VO
  • Doelgroep: voortgezet onderwijs
  • Wat: senior redacteur van de Stercollecties van VO-content. Dit zijn open digitale leerlijnen voor het voortgezet onderwijs.
  • Onderwerp: leerlijn Aardrijkskunde, onderbouw havo en vwo: Burgerschap, Grenzen en identiteit, Arm en rijk, Bevolking en Ruimte.
  • Wanneer: 2018

Op en neer 

Eigenlijk sta je er niet snel bij stil hoe slim en ingenieus een roltrap en lift zijn gemaakt. De machines bieden allerlei raakvlakken om met techniek in de klas aan de slag te gaan. 

  • Waar: Randstad
  • Voor wie: Liftinstituut
  • Doelgroep: Onderbouw en middenbouw
  • Wat: Lesontwikkeling. De leerlingen gaan aan de hand van een narratieve structuur met het onderwerp lift en roltrap aan de slag. Het doel is om leerlingen te leren hoe een roltrap en lift werkt en hoe je deze veilig gebruikt.
  • Wanneer: 2017

Edu-art

Tussen 2011 – 2013 ontwikkelde ik voor Edu-Art, team Erfgoed verschillende lessenseries en leerlijnen.

meer dan een veilig kasteel

Lesontwikkeling van een serie lespakketten over verschillende kastelen in Gelderland. 

Leerlijn Culemborg

Advies en ontwikkeling doorlopende cultuurlijn.
Leerlingen verbinden onderwerpen uit de Culemborgse geschiedenis met de nationale historie. Kunstvaklessen sluiten aan op de erfgoedlessen.

  • Voor wie: Museum Elisabeth Weeshuis, Barbarakerk, Kasteel Culemborg, Jan van Riebeeckhuis, Bibliotheek Culemborg en Kunst en Cultuurcentrum de Plantage
  • Doelgroep: Groep 3 t/m 8
  • Wat:
  • Onderwerpen: VOC; Beeldenstorm; Leven in een middeleeuwse stad; Wonen in een kasteel of boerderij; WOII

liberation route gelderland

De lesbrieven verbinden lokale verhalen over de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding met de landelijke geschiedenis. De leerlingen ervaren hoe lastig het is om in oorlogstijd keuzes te maken. 

  • Waar: Lent, Ellecom, Oosterbeek, Overasselt, Driel
  • Voor wie: Stichting Liberation Route 
  • Doelgroep: Groep 7/8, onderbouw voortgezet onderwijs, havo/vwo 3 en 4 
  • Wat: lessenserie bestaande uit vier lessen waaronder een op locatie van de luisterplek

middeleeuwse stad doesburg

De leerlingen ontdekken en volgen de middeleeuwse sporen van het hanzestad.

  • Project: Handel in Doesburg
  • Voor wie: Streekmuseum De Roode Tooren
  • Doelgroep: Groep 5/6
  • Wat: lespakket: drie lessen waarvan 1 gastles in museum.

beeld: detail van de vertelplaat, getekend door Jeroen Steehouwer

Tempel in Elst

Romeinen in Elst

Onder de fundamenten van de ‘Grote Kerk’ in Elst liggen de resten van twee Romeinse tempels en een middeleeuwse kerk. De plek is al tweeduizend jaar een plaats van religie. 

  • Voor wie: Kerkmuseum Elst
  • Doelgroep: Groep 6
  • Wat: lessenserie van drie lessen waaronder 1 in de kerk.

Razzie in putten

Als vergeldingsactie werden in Putten op 1 en 2 oktober 1944 661 mannen door de Duitsers weggevoerd. Putten herdenkt jaarlijks deze razzia.

  • Voor wie: Stichting Oktober 44
  • Doelgroep: alle groep 8 leerlingen uit gemeente Putten  
  • Wat: lesontwikkeling van drie lessen waaronder een tijdens de Scholendag waar alle Puttense leerlingen uit groep 8 aan meedoen.
ijsvogel everdingen

Jan Blankenpad

Langs de Lek bij Everdingen en Culemborg loopt het Jan Blankenpad. een route langs Twaalf Momenten van Waterkracht. In de route staan twee onderwerpen centraal: het erfgoed van waterlinie en waterstaat en de gevarieerde natuur in dit waterrijke landschap. In de lessenserie bij de route maken leerlingen kennis met de Nieuwe Hollandse Waterlinie en ervaren ze wat de kracht van water betekent voor de inwoners van het riviergebied.

  • Voor wie: Stichting Honswijk-Everdingen 
  • Doelgroep: Groep 7, 8 en onderbouw voortgezet onderwijs
  • Wat: Lesontwikkeling. Het Jan Blankenpad is
  • Hoe: Het lespakket bestaat uit drie lessen, waaronder een wandeling langs de route met interactive opdrachten.

bij de boer in oldebroek

Hoe krijg ik het op mijn bord? Er is veel veranderd voor de boeren en consumenten sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw.

  • Voor wie: Boerderijmuseum De Bovenstreek
  • Doelgroep : groep 7 basisschool
  • Wat: Drie lessen waaronder een bezoek aan boerderijmuseum De Bovenstreek.
Les voor boerderijmuseum de Bovenstreek

leven op de steenoven

De hoge schoorstenen van de steenovenindustrie markeren het landschap langs de rivieren. In deze lessenserie maken de leerlingen kennis met de geschiedenis van de steenovenarbeiders in hun eigen woonplaats.

  • Waar: Kesteren, Ochten, Dodewaard, Opheusden, Echteld en IJzendoorn
  • Voor wie: Gemeente Neder-Betuwe
  • Doelgroep: Groep 8, onderbouw vmbo
  • Wat: drie lessen waaronder een op locatie.

levende prentenboeken

Vijf bekende prentenboeken waaronder Tim op de tegels van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer zijn geanimeerd.

  • Voor wie: Edu Art
  • Doelgroep: Groep 1/2
  • Wat: lesactiviteiten voor kleuters bij deze boeken.

Illustratie van kees de Boer uit het boek Tim op de tegels

Erfgoed Gelderland

Verschillende projecten waaronder de ontwikkeling van leerlijn Reizen in de Tijd, teksten MijnGelderland en research Apeldoorn Kanaal. Tussen 2011 en 2016.

Leerlijn cultuuronderwijs basisschool

Doorlopende digitale leerlijn Reizen in de Tijd. Op de website staan opdrachten, verhalen, achtergrondinformatie, presentaties, (docenten)handleidingen en games.

  • Waar: Gelderland
  • Voor wie: Gelders Erfgoed
  • Doelgroep: Groep 1 t/m 8 basisschool
  • Wat: Ontwikkeling leerlijn cultuuronderwijs, met erfgoed als basis.
  • Taken: Inhoudelijk projectleider: didactische regie op verschillende onderdelen van het project zoals films, games en website.
    Communicatieadvies over de structuur, beeld en inhoud van de website.
    Tekstschrijver van de web-, onderwijsteksten en verhalen.
RidT
Research lessen Apeldoorns Kanaal

Apeldoorns kanaal

wegwezen uit wageningen

Wegwezen! leidt spelers met een smartphone of tablet in Wageningen langs een aantal belangrijke plekken uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog in Wageningen. In samenwerking met gameontwikkelaars No More Mondays.

  • Voor wie: Bevrijdingstoerisme Wageningen, EDU-ART / Gelders Erfgoed
  • Doelgroep: Spelers van 10 tot 14 jaar

Erfgoed Brabant

Ontwikkeling van lessen over de Liberation Route Brabant en aanpassing lespakket Jet en Jan.

Liberation Route Brabant

De lesbrieven van de Liberation Route sluiten aan op de landelijke geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog met lokale verhalen over de oorlog en de bevrijding.

  • Waar: Eindhoven, Grave, Bladel, Reek, Holthees, Vught, Son 
  • Voor wie: Erfgoed Brabant i.s.m. Vrijetijdshuis Brabant
  • Doelgroep: Groep 7/8
  • Wat: Iedere lesbrief bestaat uit vier lessen, waaronder een bezoek aan een van de samenwerkende oorlogsmusea.

Aanpassing jet en jan

Succesvol lespakket behoefde een aanpassing. herschrijven van verhaal en aanvulling met lesactiviteiten.

Cultuurplein Noord-Veluwe

Het ontwikkelen van een aantal bezoeklessen aansluitend op de leerlijn Reizen in de Tijd. Over leven op de boerderij, brood van de molen, een historische vissersstad, wonen op een kasteel en de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog.

Reizen in de tijd – Veluwe