Ontwikkeling onderwijs

Van taal en erfgoed naar techniek en aardrijkskunde. Projecten voor basisschool en voortgezet onderwijs. Verschillende klussen voor Rozet, het Liftinstituut en educatieve uitgeverij Scala.

adopteer een tijdvak

Met het project ‘Adopteer een tijdvak willen de samenwerkingspartners geschiedenislessen op basisscholen betekenisvoller maken door ze te verbinden met de lokale historie én met de leerling zelf. Persoonlijke onderzoeksvragen van de leerlingen spelen daarin een grote rol.

  • Doelgroep: groep 5/6 en groep 7/8
  • Voor: Rozet in Arnhem
  • Wat: De leerlingen leren via een verhalend ontwerp de middeleeuwen kennen.
  • Met wie: Rozet (Jillis Verbeek), Erfgoedcentrum (Sid Pubben), ’t Panorama en actrice /theaterdocent Sabine van Boven


willem Wilmink

Willem Wilmink is een multi-disciplinair lesproject voor de middenbouw over één van Nederlandse leukste schrijvers. Zijn ogenschijnlijk eenvoudige teksten staan bol van aanstekelijk taalplezier. Leerlingen duiken in de soms absurde wereld van Wilmink en ervaren hoe leuk het spelen met taal kan zijn.

  • Met wie: vakdocenten taal, muziek, theater en beeldende vorming.
  • Waar: pilot in Arnhem en omgeving, uitrol Nederland
  • Doelgroep: middenbouw basisschool
  • Tot stand gekomen dankzij steun van Kunstbedrijf Arnhem
Willem Wilmink
vo content


Stercollecties vo

  • Waar: Zutphen / Nederland
  • Voor wie: Scala Media / Studio VO
  • Doelgroep: voortgezet onderwijs
  • Wat: senior redacteur van de Stercollecties van VO-content. Dit zijn open digitale leerlijnen voor het voortgezet onderwijs.
  • Onderwerp: leerlijn Aardrijkskunde, onderbouw havo en vwo: Burgerschap, Grenzen en identiteit, Arm en rijk, Bevolking en Ruimte.

Op en neer 

Eigenlijk sta je er niet snel bij stil hoe slim en ingenieus een roltrap en lift zijn gemaakt. De machines bieden allerlei raakvlakken om met techniek in de klas aan de slag te gaan. 

  • Waar: Randstad
  • Voor wie: Liftinstituut
  • Doelgroep: Onderbouw en middenbouw
  • Wat: Lesontwikkeling. De leerlingen gaan aan de hand van een narratieve structuur met het onderwerp lift en roltrap aan de slag. Het doel is om leerlingen te leren hoe een roltrap en lift werkt en hoe je deze veilig gebruikt.


overig

ontwikkeling taal, erfgoed en cultuureducatie

voor Erfgoed Gelderland, Edu-Art, Erfgoed Brabant, Cultuurpunt Noord-Veluwe.